Steeds meer ouders realiseren zich dat voorlezen belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen. In 2009 las iets meer dan een kwart van de ouders aan hun kinderen voor, in 2012 is dit gestegen naar 40 procent. Het aantal ouders dat nooit voorleest is afgenomen van 32 procent in 2009 naar 19 procent in 2012.
Meer initiatief vanuit de school
Dit blijkt uit een onderzoek door Ecorys en Oberon in opdracht van het ministerie van Onderwijs. De insteek van het onderzoek was om de samenwerking tussen school en ouders te onderzoeken. Scholen zien ouders steeds vaker als belangrijke partner om samen het beste uit leerlingen te halen. Ouders op hun beurt zouden nog wel meer initiatieven van scholen willen krijgen om bij de school van hun kind betrokken te worden.
Lesmateriaal voor thuis
Opvallend is dat scholen steeds vaker ouders lesmateriaal geven voor thuis. Zo’n driekwart van de scholen zegt dit te doen. Slechts een kwart van de ouders zegt lesmaterialen mee te hebben gekregen voor thuis. Dit aantal is wel gestegen. Schooldirecteuren vinden de steun van ouders bij de schoolcarrière van hun kind heel belangrijk. De afgelopen maanden sprak Van Bijsterveldt met veel ouders, leerkrachten, schooldirecteuren en ouder- en onderwijsorganisaties over de samenwerking tussen school en ouders. Een groot aantal scholen is actief bezig met het thema ouderbetrokkenheid. Toch geven veel scholen aan het lastig te vinden om daar goed invulling aan te geven.
Lees meer over het onderzoek op Rijksoverheid.nl >>
Bron: Rijksoverheid.nl
Foto: Stock.xchng